Vill du titta på en instruktionsvideo för impellerbyte så hittar du den här.
För att hitta delarna du behöver på ett enkelt sätt kan du välja din båtmotor modell på Skruvat.se och få fram exakt de du behöver för just din motor. Lycka till!
Viktigt att understryka är att det skiljer sig mellan olika motormodeller och beroende på vilken årsmodell man har på sin utombordare. Men grundprincipen är densamma.
Artikeln är skriven av David Ahlm på fiskesnack.com, stort tack till dig för ditt gedigna arbete!
Jag har tänkt att beskriva hur man byter impeller och olja på sin utombordare. Visserligen varierar det från motor till motor men grundprincipen är detsamma. Att byta impeller är inte speciellt svårt och det lönar sig i längden om man sköter om sin motor. Impellern skall helst bytas 1 ggr vart annat år för bästa prestanda och kan vara värt att lägga 200 kr på en ny impeller. Det är betydligt billigare än en skuren motor. Gummi är färskvara och torkar efter ett tag, det är ingenting man kommer ifrån. Motorn som jag gjort en service och impellerbyte på är en Yamaha 8cem från 84 med elstart. Det var meningen att jag bara skulle byta impeller från början men överraskningen kom i oljan. Se bilden nedan.
Steg 1 Börja med att avmontera tändkablarna från tändstiften och montera av propellern
( Steg 2 är inte nödvändigt att utföra men det är onödigt att snåla på oljan när man ändå håller på. )
Steg 2 Tag sedan en skål eller likande och ställ under växelhuset. Lossa sedan bottenpluggen och sedan nivåpluggen. Oljan som kommer ut kan variera lite i färg men skall se ut som det översta lagret i den lilla burken. Denna bild tagen efter två veckor efter tappning av oljan. Annars var oljan mjölkaktig när den kom ut som på bilden till höger. Det undre lagret var en blandning av finkornig sand och vatten. Vilket tyder på att vatten kommer in i växelhuset vilket inte är speciellt bra.
Steg 3 Tar sedan bort växelhuset genom att först lossa växelspakens fäste som sitter dolt under upphängningsmekanismen. Gör du inte detta så kommer växelhuset endast åka ner ca 1 cm och växeln läggs automatiskt i.
Steg 4 Lossa sedan de fyra bultarna som håller huset på plats och dra sedan ner huset med försiktighet. Passa även på att i detta steg byta växelgummit om detta är dåligt annars tenderar det att gå ner vatten via växelspaken ner i växelhuset.
Steg 5 Demontera sedan vattenpumpen som sitter fästad med 4 st bultar. Dra sedan upp huset för att frilägga impellern. Den svarta damasken till vänster är då växelgummit. Är det sprickor i det så kommer vatten rinna efter stången och ner i huset.
Steg 6 Då våran motor hade stått i ca 3 år så byts impellern för att kunna erhålla bra med vatten till motorn och risken för att den går sönder minskar. Även fast vi inte visste skicket på den. Ta nu även till vara på den lilla krysskilen som sitter på axeln, denna håller i impellern.
Steg 7 Rengör de delarna som sitter i pumphuset och kolla efter synliga skador när du ändå skall byta impellern. Ser man att det är mycket skit i hålet som på bilden ovan så är det bara att lyfta plattan som impellern snarrar på och rengöra under. Se bild. Denna motor hade gått på grunt vatten och fått en del sand och annat smått och gott i kanalerna.
Steg 8 Kolla också om den inringade damasken ovan är hel. Den tätar mot röret som leder upp vattnet till motorn. Bilden nedan är inne i själva riggen. Eftersom vatten hade gått ner i vår motor så kommer jag även visa hur jag gjorde för att byta packboxar till drivaxeln. Detta gjordes även på propelleraxeln och på samma sätt.
Steg 9 Börja med att lossa själva plattan som vattenpumpshuset sitter fästad på. Bulten sitter bakom växelgummit. Drag sedan upp den.
Steg 10 Börja med att använda lite milt våld för att få ut packboxarna. Försök att hitta något lämpligt för att få ut dom. Jag hade ingen tillgång till specialverktyg så jag använde en spetstång och plattmejsel. Gör likadant med boxarna på propelleraxeln.
Steg 11 Återmontera packboxarna. Märkte här att det kan bli billigare att köpa en hel packningssats till motorn än att bara köpa packboxarna lösa. I detta fall vart det billigare med satsen så då byter jag de packningarna som jag kommer åt. Börja med att hitta något lämpligt att använda för att få i boxarna igen. I mitt fall använde jag en hylsa till en hylsnyckel. Finns i de flesta storlekar. Olja in packboxen så blir det lättare att få in den. Se till att den är rakt nar du knackar ner den.
Steg 12 Knacka inte ner den för långt utan den skall precis ligga över det lilla hålet i plattan. Det är för att oljan som kommer upp via det plaströr som var fast i plattan (se tidigare bild) skall gå via axeln upp genom styrhylsan som sitter under packboxarna på bilden ovan. Detta fungerar som en oljekanal så axeln får smörjning och leds senare tillbaka ner i växelhuset igen.
Montera sedan den andra packboxen som den första.
Gör sedan likadant på propelleraxeln. Skillnaden är att man lämnar ett litet tomrum längst bak. Knacka alltså inte packboxen helt i botten utan lämna någon mm.
Steg 13 Återmontera nu hela platan på växelhuset. Har du nya packningar så använd dom.
Skulle växelpinnen hoppa ur under monteringen eller när du lossade allt så skall den ner mellan detta stift. Ingen panik alltså.
Steg 14
Montera sedan impellern på axeln. Glöm inte krysskilen. Lite olja gör susen. Oljan fanns att köpa billigt som var till impellern när man monterade den. Kostade ca 14 kr.
Impellern är monterad och vattenpumpens innerhölje också. Sedan är det bara att passa in hylsan i skalet. Skruva åt de fyra bultarna till pumphuset och den andra längst till höger i bild. Samt att montera växelgummit och den lilla gummiplutten som är inringad om du nu tagit bort den såklart.
Montera växelhuset på samma sätt som när du monterade ner det. Passa in drivaxeln under motorn och se till att kopparröret som transporterar vattnet som pumpen skickar kommer i hålet som är inringat på bilden ovan. Sätt tillbaka skruvarna och glöm inte att sätta fast denna del.
Fyll sedan på med växelhus olja lämpad för din motor. Lossa först nivåpluggen och sedan pluggen i botten av växelhuset. Sätt sedan pipen mot hålet i botten på växelhuset och pressa sedan. Stanna när oljan rinner över från nivåhålet. Ha fortsatt tryck i flaskan medan du sätter tillbaka nivåpluggen. Ta sedan bort flaskan och montera bottenpluggen snabbt. Byt gärna packningarna också. Kostar inte många spänn att köpa.
Hoppas att denna lilla guide har varit till hjälp eller givit något roligt att läsa.